Ga deze zomer nog naar een pluktuin! (tip)

Praat in het gratis forum over alles dat met gratis producten te maken heeft.
Gebruikersavatar
Lois
Berichten: 2070
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 21:26

Ga deze zomer nog naar een pluktuin! (tip)

Bericht door Lois »

http://www.misslipgloss.nl/ga-deze-zome ... -pluktuin/

Pluktuinen: ik vind ze zó leuk. Zelf je eigen bloemen of fruit plukken voor een klein prijsje. En dan in een supermooi bloemenveld staan, of bij een leuke zorgboerderij. Afgelopen dinsdag werd ik verrast door een dahlia pluktuin bij mij in de buurt en ik wil dit toch even met je delen: ga deze zomer (nu het nog kan!) écht even naar een pluktuin. Want ze zijn overal!

Dinsdagochtend was ik aan het wandelen en ik liep zoals zo vaak langs de mooie dahliatuin onderin het Park de Wezenlanden. Ik zie er altijd mensen druk bezig en de bloemen zien er waanzinnig mooi uit. Ik dacht bij mezelf: hmm, zou je dit niet kunnen plukken? En ja hoor – ik zag een A4’tje op het hek hangen: elke dinsdag tussen 19.30 en 20.30 mag je komen plukken voor €0,25 per dahlia.

Ik sms’te Marije of ze meeging en zo stonden we dus ’s avonds in dat prachtige veld vol bloemen.

De tuin wordt bijgehouden voor vrijwilligers. Een deel hiervan heeft een stukje eigen tuin, en er is een deel van de vereniging. Van dit stuk mag geplukt worden! Joop, een hele aardige man die vol passie praat over de dahlia’s, knipte de bloemen voor ons af die we zelf mochten kiezen.

Daar werden we dus zo blij van. Deze mensen hebben allemaal een passie voor het tuinieren en genieten zichtbaar van het werk.

Beide gingen we met een grote bos naar huis. Hoe leuk is het dat dit gewoon praktisch middenin Zwolle is? Vanuit de stad is het een kwartiertje lopen – het ligt heel centraal en je hoeft niet ‘buitenaf’ te gaan voor zo’n mooie pluktuin.

Kijk ze staan. En houd je vast, deze bos kostte maar liefst €2,25.

Ik kan hier dus helemaal gelukkig van worden. Deze bloemen worden met liefde gekweekt, je staat zelf met je voeten in het zand en kiest je eigen dahlia’s uit. Ik ben een beetje verliefd. Je kan heel september nog elke dinsdagavond tussen 19.30 en 20.30 dahlia’s komen plukken.

Op Terschelling ben ik eens naar zelfpluktuin Groenhof in Oosterend geweest, ook té leuk, daar kan je in de zomer onder andere aardbeien plukken. Helaas is het seizoen daar alweer voorbij, maar zeker leuk voor volgend jaar.

Begin deze zomer was ik bij Frytsjam in Twijzel, een bessenkwekerij waar je ook zelf kan komen plukken. Je kan hier heel september nog elke dag terecht.

Bij jou in de buurt is sowieso ook een pluktuin: er zijn er ontzettend veel. Vaak ook bij particulieren of boerenbedrijven waarbij een deel van de oogst zelf door de klanten wordt geplukt. Check deze website voor een pluktuin bij jou in de buurt. http://www.pluktuinen.nl/pluktuin-zoeken/
Niet elke pluktuin staat hierop: als je gewoon Google gebruikt en zoekt op ‘pluktuin [jouw plaatsnaam]’ dan vindt je ook een heleboel. Zo heb ik dus ontdekt dat er wel vier zijn in Zwolle.

Dus, even een persoonlijke tip: ga deze zomer echt nog even naar een pluktuin! Het is zó leuk om te doen en je hebt er ook echt nog wat aan: mooie bloemen of lekker fruit.

Liefs, Cynthia
Groetjes, Lois
Plaats reactie